HEMI - to słowo słyszał chyba każdy komu w głowie zakorzenione są myśli o amerykańskiej motoryzacji. Właśnie i tu dochodzimy do sedna sprawy, bowiem...wbrew przekonaniu większości ludzi silniki HEMI to nie jest wytwór amerykańskiej myśli technicznej i nie zostały zaprojektowane przez Chryslera, który zbudował w 1939 roku 16 cylindrowy silnik do samolotu opraty na komorach półsferycznych (hemispherical) Pierwsze takie silniki HEMI montowane były już w roku 1903. Wśród pierwszych marek wykorzystujących silniki z półkulistą budową komory spalania był między innymi:
* Pipe (1905) - zapomniany już Belgijski producent,
* Peugeot (1912) - model Grand Prix
* Alfa Romeo (1914) - Alfa Romeo GP
a także Daimler, Bristol, Riley, Stutz, Toyota, Ford, Aston Martin, Porshe i Mitsubishi
Fenomen tego rozwiązania polega na redukcji utraty energii i skracaniu drogi płomienia podczas spalania co w połączeniu z większymi zaworami ułatwiało przepływ gazów. Owocem tego było oczywiście zwiększenie mocy silnika co w epoce Muslce Cars było na porządku dziennym. Posiadanie w owych czasach HEMI budziło respekt i podnosiło poziom emocji podczas jazdy.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhjYTjAjc_j7xiXWUZOR288MCRORtxjSPVwwDYuXywKxdi7DZfBOLBXWL5DFbC6OuBUjY0grcvxPw6oEEyylPwpVTkw4zXxXI7sW0iU_qNDz4GkwxdViO7n_MoYFz-Z8W7Cknuydm3doDVN/s400/hemi-diagram.gif)
Najsławniejszym silnikiem HEMI był 426 Hemi Chryslera montowany między innymi w Dodge Challenger. Z siedmiu litrów pojemności osiągał on moc 425KM. Innym sławnym w tamtych czasach silnikiem Hemi był 427 SOHC Forda. Samochody z tym sinikiem brały udział w NASCAR lecz ze względu na olbrzymią moc (prawie 700KM seryjnie) używanie tego silnika podczas wyścigu zostało częściowo zabronione.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjIMCLIC4phW-mrhVDJ0HOVejJQgmCYkY_K3yqEFmQNlhZfxXNAqmPiAXEjEFipm4jmNyR0KnSDlBaWPCuBT3kOWdixrXT2vnIPrXZDyhliZICLNS_ddAlwmbPwe3HRG9VhbqC1MhnxJQ9R/s400/daytona.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhbnN_-uA6T1vHwBheLyW1UnpzkAsi_j02DGF2ZTdAsDFyHr7pVezGd11-q3I5eIj3UY7h9yFNuXWZZd_GbI9_D5bGJz_YpEoacDKrozKdjCcW6PhMW38ybnrCbUiSz2p8Yvc90g4F6YYYR/s400/1964-NASCAR.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhiN-Yyo8rh3wQnergRgHQLlqaqm7X2JwyNbtU8Vzkte0CEIj0BjbwQ4aMc5xBJmi9umBPV_ESd6inrnwBYzi-zPEEzbhvq8WAN05vZmbRY5QdoRC4PChIoW7BezIqpRAFoKT_IRyqJTLJ8/s400/hemi.jpg)
Willem L. (Bill) Weertman spędził 40 lat w Chrysler Corporation gdzie był głównym projektantem silników. Autor książki "Chrysler Engines 1922-1998"
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9XSIRzFl1Ss5mZVOTetvZOvwy87n0mDEbZtvQuC1QH2ZIB7xNcPa6lD9EyF4OWPhiQgYrWq5pRKJdSG3mCT_QM2NsOJe2Lrx1b_XqWiA6MHZzoNte3mJJ66ZfdR5GxeDeHVnVAmmZUwD0/s400/51K0CqE5g0L._SS500_.jpg)
Źródła:
*www.infosamochody.pl
* www.motogazeta.mojeauto.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz